—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
ECHO č. 10, ročník 2024
—————
Představte si, že USA budou mít v roce 2050 ekonomiku s nulovými čistými emisemi, jak se zavázal prezident Joe Biden (k tomu se zavázala i Velká Británie).
Bude třeba dokončit tři velmi rozsáhlé, vzájemně propojené a multidisciplinární inženýrské projekty. Doprava bude elektrifikována. Průmysl a vytápění domácností budou elektrifikovány. Odvětví elektrické energie – výroba, přenos a distribuce – bude značně rozšířeno, aby bylo schopno zvládnout první dva projekty, a přestane používat fosilní paliva.
Mám za sebou dlouhou kariéru v průmyslovém a akademickém inženýrství a nedávno jsem odešel do důchodu jako profesor technologie v elektrotechnice na univerzitě v Cambridge. Strávil jsem nějaký čas zkoumáním proveditelnosti těchto myšlenek a toto jsou fakta.
V současné době se v USA každý měsíc spotřebuje v průměru 7 768 bilionů britských tepelných jednotek energie, z nichž většina je dodávána spalováním fosilních paliv buď přímo pro vytápění nebo dopravu, nebo nepřímo pro výrobu elektřiny.
Protože spalovací motor přeměňuje energii uloženou v palivu na dopravní pohyb s účinností asi 30 %, zatímco elektromotory mají více než 90 % účinnost při využívání energie uložené v baterii, budeme muset zvýšit dodávky elektřiny v USA asi o 25 %, abychom udrželi dopravu v USA na dnešní úrovni. Předpokládejme, že nahrazení dnešních vozidel a vlaků poháněných fosilními palivy elektrickými vozidly nebude stát více, než kolik bychom na jejich výměnu vynaložili tak jako tak: není to tak docela pravda, ale rozdíl je ve srovnání s ostatním malý. Měl bych však poznamenat, že malá část dnešní energie v dopravě se spotřebovává v letectví a lodní dopravě, které je mnohem obtížnější elektrifikovat než pozemní dopravu, ale to zatím budeme ignorovat.
Dále musíme elektrifikovat veškeré teplo. Pokud by toto teplo zajišťovaly běžné elektrické ohřívače, potřebovali bychom další elektrický sektor o velikosti dnešního. Pokud však budeme využívat převážně tepelná čerpadla na bázi vzduchu a země a budeme předpokládat koeficient výkonu 3:1 - což je optimistické, ale nikoliv nesmyslné – pak budeme pro tento tepelný úkol potřebovat pouze novou kapacitu sítě odpovídající 35 % velikosti současné sítě.
Zatím bude muset být síť v roce 2050 o více než 60 % větší než její současná velikost. Musíme také zapracovat na budovách. Americký stavební fond tvoří téměř 150 milionů bytových jednotek, komerčních a průmyslových budov s odhadovanou podlahovou plochou 367 miliard čtverečních stop. Část z nich je dobře izolovaná, velká část nikoli. Aby naše tepelná čerpadla pracovala s potřebnou účinností, musela by být izolována všechna. Na základě pilotního programu modernizace ve Velké Británii činí náklady na národní úrovni 1 bilion dolarů na 15 milionů obyvatel. V USA by se tedy mohlo jednat o 20 bilionů dolarů. Může to být až 35 bilionů dolarů.
Měli bychom si uvědomit, že stejně jako v dopravě nelze v současné době některé specializované druhy vytápění provádět elektricky, například v prvovýrobě oceli. Pokud chceme dosáhnout čisté nuly, budou s tím spojeny další náklady, ale to zatím budeme ignorovat, i když budeme potřebovat strašně moc oceli.
Nyní dekarbonizujme energetickou síť a udělejme ji o 60 % větší a výkonnější. Americká elektrická síť je dohromady označována za největší stroj na světě: 200 000 mil vysokonapěťových přenosových vedení a 5,5 milionu mil místních distribučních vedení. Bude třeba přidat dalších 120 000 mil přenosových vedení. To bude podle údajů o nákladech v USA stát řádově 0,6 bilionu dolarů.
Místní distribuční vedení o délce 5,5 milionu mil bude nutné modernizovat tak, aby přenášela mnohem vyšší proudy. Většina domů v USA má hlavní jistič, který propouští do domu proud o velikosti 100 až 200 ampérů (A), ačkoli některé nové jsou dimenzovány na 300A. Standard 100 A byl stanoven téměř před sto lety, kdy byla rychlovarná konvice největším jednotlivým spotřebičem. V moderním plně elektrickém domě odebírají některé nové spotřebiče spíše vyšší proudy: tepelná čerpadla se zemním zdrojem mohou při spuštění odebírat 85 A, sálavé varné desky při spuštění odebírají 37 A, rychlonabíječky pro elektromobily odebírají 46 A, a dokonce i pomalé mohou odebírat 17 A, zatímco elektrické sprchy odebírají 46 A. Místní rozvody v ulicích a místní transformátory byly dimenzovány na limit 100 A. Většina domů bude potřebovat modernizovaný jističový panel a alespoň nějaké přepojení a mnoho místních rozvodů a mnoho místních trafostanic bude potřebovat navýšení velikosti. Náklady ve Spojeném království byly podrobně odhadnuty na 1 bilion liber, což by v přepočtu na jednoho obyvatele znamenalo řádově 6 bilionů dolarů.
Vzhledem k tomu, že 60 % současné výroby elektřiny je poháněno fosilními palivy, musíme všechny fosilní elektrárny uzavřít a zbývající nefosilní výrobní kapacitu čtyřikrát zvýšit. Pro nové vodní elektrárny není mnoho prostoru a zachycování uhlíku zatím mimo výrobu fosilních paliv neexistuje. Při použití směsi větrné energie (na pevnině 1600 USD/kW, na moři 6500 USD/kW), solární energie (1000 USD/kW na úrovni veřejných služeb) a jaderné energie (6000 USD/kW) se kapitálové náklady jen na tento úkol pohybují kolem 5 bilionů dolarů, a to jsme se ještě nevypořádali s obrovským problémem, že větrná a solární energie je přerušovaná.
Zatím jsme se dostali na 32 bilionů dolarů jako náklady na zajištění izolovaných budov a výroby, přenosu a distribuce elektřiny ve světě s nulovou čistou spotřebou. I když ne všechny nesou domácnosti, tato částka se pohybuje v řádu 260 000 dolarů na jednu americkou domácnost.
Nyní se zamysleme nad intermitencí. Někdy nefouká vítr a nesvítí slunce a naše síť poháněná převážně obnovitelnými zdroji nebude mít žádný proud. Současné zásobníky vodní energie by v USA dokázaly provozovat síť s nulovou čistou spotřebou po dobu několika hodin; současná kapacita baterií by to dokázala po dobu několika minut. Zastánci nulové sítě často navrhují jednoduše vybudovat obrovské množství bateriových úložišť, ale náklady na to jsou kolosální: Náklady jsou 80krát vyšší než náklady na elektrárny, tedy stovky bilionů dolarů. A to je skutečně jen fantazie, protože potřebné nerostné suroviny nejsou k dispozici ani zdaleka v potřebném množství. Pokud by ceny stouply, staly by se ekonomicky výhodnějšími další zásoby - ale ceny jsou již nyní nemožně vysoké.
Hned vidíme, že síť s nulovou čistou spotřebou a velkým podílem obnovitelných zdrojů energie prostě nelze vybudovat. Prozatím však problém skladování ignorujme a podívejme se na další čísla.
Britská inženýrská firma Atkins odhaduje, že projekt v elektrotechnickém odvětví za 1 miliardu dolarů na 30 let potřebuje po celou dobu 24 a více profesionálních vystudovaných inženýrů a 100 a více kvalifikovaných řemeslníků. Pokud tato čísla rozšíříme na právě popsané projekty v elektroenergetice v hodnotě 12 bilionů dolarů, budeme jen na tuto část projektu čisté nuly potřebovat 300 000 profesionálních elektroinženýrů a 1,2 milionu kvalifikovaných řemeslníků na plný úvazek po dobu 30 let do roku 2050. Na základě rozpočtu můžeme očekávat, že sektor modernizace budov bude potřebovat podobnou pracovní sílu v počtu zhruba tří milionů lidí. To je dohromady pracovní síla zhruba o velikosti celého stávajícího stavebního sektoru.
Nyní se zamysleme nad materiály. Plynová turbína s kombinovaným cyklem o výkonu 600 megawattů (MW) potřebuje 300 tun vysoce výkonných ocelí. Abychom dosáhli stejného nepřetržitého výkonu 600 MW, potřebovali bychom 360 větrných turbín o výkonu 5 MW, z nichž každá by pracovala s optimistickou průměrnou účinností 33 % (a vedle nich velké úložiště energie, které právě ignorujeme, protože by bylo nemožně drahé). Vzhledem k tomu, že životnost větrných turbín je 25 let, což je méně než polovina životnosti turbín paroplynových elektráren, potřebovali bychom jich ve skutečnosti více než 720 kusů.
Hmotnost gondoly (turbíny na vrcholu věže) větrné turbíny o výkonu 5 MW je srovnatelná s hmotností paroplynové elektrárny. Kromě toho je hmotnost betonu v soklu jedné CCGT srovnatelná s hmotností betonu pro základy každé jednotlivé větrné turbíny na pevnině a mnohem menší než hmotnost betonu a zátěže pro každou turbínu na moři. Budeme potřebovat obrovské množství vysokoenergetických materiálů, jako je ocel a beton: zhruba tisíckrát více, než kolik potřebujeme na stavbu paroplynových elektráren nebo jaderných elektráren, a častěji je obnovovat. Tato obrovská potřeba pravděpodobně ovlivní ceny jak materiálů, tak energie – a to ne v dobrém slova smyslu -, ale zatím budeme předpokládat, že náklady zůstanou na podobné úrovni jako nyní.
Vidíme tedy, že infrastrukturní části projektu čisté nuly, které jsou teoreticky možné, by stály pohodlně přes 35 bilionů dolarů a vyžadovaly by specializovanou a vysoce kvalifikovanou pracovní sílu srovnatelnou se stavebním sektorem a také obrovské množství materiálu. Čistá nula by také vyžadovala několik věcí, které jsou dnes zcela nemožné: škálovatelné nefosilní skladování energie, velmi vysokoteplotní elektrické průmyslové procesy, seriózní elektrické letectví a lodní dopravu. Dále by bylo třeba dekarbonizovat zemědělství. Tyto věci, pokud by jich bylo vůbec možné dosáhnout, by náklady znásobily nejméně několikanásobně, na více než 100 bilionů dolarů.
Skutečné náklady na dosažení čisté nuly, nebo spíše na pokusy o její dosažení a neúspěch, by tedy byly podobné – nebo dokonce vyšší – než celkové předpokládané vládní výdaje USA do roku 2050. Neexistuje žádná pravděpodobnost, že by tato částka byla odkloněna od jiných účelů v rámci něčeho, co by připomínalo normální tržní ekonomiku a životní úroveň.
Představa, že čisté nuly lze dosáhnout v současném časovém horizontu jakýmikoliv prostředky, kromě příkazové ekonomiky kombinované s drastickým poklesem životní úrovně – a několika nepravděpodobnými technologickými zázraky – je zjevně nepravdivá. Mlčení národních akademií a odborných vědeckých a technických orgánů o těchto velkých technických skutečnostech je zavrženíhodné.
Lidé musí znát realitu čisté nuly.
Michael Kelly
Autor je emeritním profesorem inženýrství na univerzitě v Cambridge. Je členem Královské společnosti, Královské akademie inženýrství, Královské společnosti Nového Zélandu, Fyzikálního institutu a Institutu inženýrství a technologie a také starším členem Institutu elektronického a elektrotechnického inženýrství v USA.
Převzato z webu Neviditelný pes
—————
BÝT PROT GREEN DEALU NENÍ PRORUSKÉ, ALE ROZUMNÉ, PANE PREMIÉRE
Proto nejste rozumný
Text: Marek Stoniš, Ladislav Henek
—————
Green Deal, Energiewende a podobné programy jsou rizikem ohrožujícím Evropu.
Pavel Kohout, ekonom, Algorithmic SICAV
Lidové noviny, 27.2. 2024
Článek v originální podobě v PDF, ke stažení zde
Česká republika spotřebovala v roce 2023 o 3,5 procenta méně elektřiny než v roce předchozím. Ve srovnání s rokem 2018 jde dokonce o 7,1 procentní pokles. Je to dobrá zpráva?
Jak se to vezme. Německo zaznamenalo během loňska dokonce 4,5procentní pokles spotřeby elektřiny, ale v kontextu zhruba stejně hlubokého poklesu průmyslové výroby nejde o žádnou radostnou novinu. Spíše se nabízí otázka, co dělat s Německem - ale i českou ekonomikou a s celou Evropskou unií. Dosavadní růstový model je u konce. A bude mnohem hůře.
Dosavadní model německé a české ekonomiky byl založen na výrobě automobilů a na dostupné a poměrně levné elektřině generované převážně v uhelných a v jaderných elektrárnách. S tím je ovšem konec. Německé a české automobily budou (k velké radosti čínských výrobců) nahrazeny čínskými elektromobily. I když se v Evropě možná nějaká výroba automobilů udrží, bude závislá na čínských komponentech a technologiích.
Elektromobily pro vyvolené
Předpokládejme, že Evropa dodrží své závazky ohledně přechodu na elektromobilitu. Co by to v praxi znamenalo? Odpověď nabízí britský autor Ross Clark v nedávno vydané knize Not Zero (doslova přeloženo "Ne nula"; narážka na oficiální klimatický cíl "net zero", teddy čistá nula emisí CO2.) V roce 2019 spotřebovala silniční vozidla ve Velké Británii ekvivalent 414 TWh energie (spalovací motory mají velmi nízkou účinnost - pozn. red.) Ve srovnání s tím všechny elektrárny Spojeného království v témže roce vygenerovaly 325 TWh. Clark ještě připomíná, že ambiciózní emisní cíle zahrnují též nahrazení domovních plynových kotlů tepelnými čerpadly, která fungují rovněž na elektřinu.
Pokud jde o Evropskou unii, obdrželi bychom v zásadě podobná čísla: výroba elektřiny jednoznačně nestačí k napájení budoucího elektrifikovaného vozového parku. Tím spíše, že uhelné elektrárny mají být odstaveny a Německo iracionálně dělá všechno pro to, aby stejný osud postihl i evropské atomové elektrárny.
Z ekonomického hlediska existuje jediné řešení této soustavy rovnic: zásadní a drastické zdražení elektrické energie na mnohonásobek současné úrovně. Elektromobily se stanou dopravním prostředkem pro hrstku vyvolených (velmi bohatých jedinců, státních zaměstnanců), zatímco běžný člověk posadí děti do cargo kola a vydá se šlapat pedály do pražských kopců.
Někteří považují tento vývoj za správný. Clark cituje Trudy Harrisonovou, bývalou náměstkyni ministra dopravy. Vlastnit auto je podle ní "přežitek 20. století", moderní člověk se má prý orientovat na sdílenou mobilitu. (Jak vyřešit sdílenou mobilitu v době ranní dopravní špičky, již Harrisonová nevysvětluje).
Ale dobrá. Dejme tomu, že se budeme muset smířit s poklesem životních standardů na úroveň běžnou před mnoha desítkami let. Pokud to zachrání planetu, bude to přece správné, že ano?
Ne. Skutečnost je taková, že EU vypouští do atmosféry jen asi 5,4 procenta oxidu uhličitého z celkové světové produkce. I kdyby Evropa dosáhla ideálního cíle "čisté nuly", světové klima by to ovlivnilo jen na hranici měřitelnosti.
Ale i kdyby naše oběť měla přinést jen nepatrné zlepšení, stále by šlo o správnou věc, není-liž pravda? Navíc bychom dali příklad ostatním velkým ekonomikám. Někdo zkrátka musí nést pochodeň pokroku.
Právně nezávazné cíle
Ne, i tyto představy jsou mylné. Ukažme si konkrétní čísla. Elektrárny na fosilní paliva v Evropské unii dokázaly od roku 2002 do roku 2022 snížit produkci oxidu uhličitého o 372 milionů tun ročně. Část této úspory byla způsobena přechodem na solární a větrnou energii. Další část byla ovšem vytvořena přesunem evropského průmyslu na jiné kontinenty. A nyní věnujte zvýšenou pozornost následující informaci:
Mezi lety 2022-2022 vzrostl objem emisí CO2 způsobený elektrárnami na fosilní paliva v Číně a v Indii o 4643 milionů tun ročně.
Zatímco Evropa za velkých obětí snižuje emise o stovky megatun, Čína a Indie chrlí do zemské atmosféry o tisíce megatun více. Evropa nedokázala ušetřit ani desetinu množství oxidu uhličitého, které oba velké asijské státy emitovaly navíc.
Nicméně aspoň vytváříme ušlechtilý příklad. A donutili jsme i Čínu a Indii přijmout cíle směřující k omezení emisí, ne?
Ne. Čínský cíl dosažení uhlíkové neutrality je stanoven na rok 2060. Dále, pětiletý plán rozvoje přijatý v roce 2021 dále počítá s výstavbou dalších uhelných elektráren. Především ale uvedený cíl není právně závazný, na rozdíl od podobných cílů stanovených EU nebo Spojeným královstvím. Totéž platí i pro indický cíl uhlíkové neutrality stanovený na rok 2070.
Evropa přesouvá svůj vyspělý a energetický úsporný průmysl do zemí, které bez omezení pálí uhlí a budou tak činit ještě desítky let. Green Deal, Energiewende a podobné ušlechtile míněné programy působí škody jak ekologické, tak ekonomické. Není to žádná "velká příležitost". Je to obrovské riziko ohrožující Evropu, zcela srovnatelné s nebezpečím ruského expansionismu nebo islámského terorismu.
—————
Václav Lavička
Hospodářské noviny, 26.2. 2024
Ostře proti elektromobilitě jako jediné volbě se vyslovil Akio Tojoda, šéf správní rady největší světové automobilky Toyota Motor Corporation. Sázet v autoprůmyslu jednoznačně na plně elektrická auta nemá podle něj vůbec smysl. Alespoň do doby, než budou fosilní paliva v elektrárnách nahrazena obnovitelnými zdroji. Jedna z nejvlivnějších postav japonského byznysu je přesvědčena, že k dosažení uhlíkové neutrality, jež má zabránit dalšímu oteplování ovzduší, mohou účinně přispět nejen auta na hybridní a vodíkový pohon, nýbrž i účinnější a ekologicky šetrnější spalovací motory.
"S myšlenkou, že uhlíková neutralita je důležitá, aby se zabránilo dalšímu oteplování klimatu, všichni souhlasí, nikdo vůči ní nic nenamítá. Ale jakmile dojde na rozhodnutí, jaké nástroje použít, začnou se zavádět různá regulační pravidla, omezující se na jednu jedinou volbu. To je důvod, proč si myslím, že je to špatně," prohlásil v nedávném rozhlasovém rozhovoru, jehož obsah zveřejnil koncernový časopis Toyota Times, Akio Tojoda. Jak dodal, nepřítelem uhlíkové neutrality je především uhlí, nikoli spalovací motor.
Vezme-li se v úvahu výroba, přenos a spotřeba energie, pak jsou osobní auta jasně "na straně spotřeby". Ale na straně výroby převažují fosilní paliva (uhlí, zemní plyn, ropné produkty). "Chceme-li více elektrických aut, musíme vyrábět také více elektřiny, což znamená vyšší objem emisí oxidu uhličitého. V takovém případě nemá současný přístup smysl," argumentuje Tojoda, podle kterého k uhlíkové neutralitě vede několik cest, jejichž konkrétní výběr závisí na energetické situaci té které země.
Sedmašedesátiletý Akio Tojoda, vnuk zakladatele společnosti Kičira Tojody, byl prezidentem a generálním ředitelem Toyoty od června 2009 do konce loňského března. Poté ho vystřídal o 14 let mladší Kodži Sató, zatímco Tojoda stanul v čele správní rady koncernu zahrnujícího 17 různých firem. Akio Tojoda, který má podle svých slov "rád auta vonící benzinem", se proti jednoznačné orientaci na plně elektrická osobní auta vyslovil již několikrát. Ovšem jeho poslední veřejné vyjádření je podle německého odborného časopisu "neobvykle břitké".
Předseda správní rady největší světové automobilky tentokrát nešetřil kritikou ani na adresu finančního byznysu v Japonsku i v zahraničí. Ten podle něj neoprávněně "trestá" výrobce spalovacích motorů i firmy, jež jim dodávají různé komponenty. "Někteří naši dodavatelé vyrábějící motory si už nemohou od bank půjčovat. Nechtěl bych, aby to vyznělo arogantně, ale vlivní lidé jako já mohou pomoci těm, jejichž hlas není tak silný, a proto se chci zasadit o změnu," poznamenal dále Tojoda.
Netají se ani důvodem, proč to chce udělat. Japonský autoprůmysl zaměstnává kolem 5,5 milionu lidí, z nichž mnozí vyrábějí komponenty pro spalovací motory. Už proto musí být podle něj přechod k uhlíkové neutralitě hladký, aby se předešlo sociálním otřesům.
Akciový kurz Toyoty loni v létě povzbudila zpráva, že společnost vyvíjí nové baterie s tekutým elektrolytem, které budou lehčí a umožní delší dojezd na jedno dobití. Opravdový průlom si slibuje od baterie s pevným elektrolytem. Společnost ujišťuje, že nabíjení u stojanu potrvá maximálně 10 minut a baterie vydrží až 1200 kilometrů. Do vozů se začne podle plánu montovat v roce 2026.
Tržní kapitalizace koncernu, jež koncem minulého roku dosáhla 247,5 miliardy dolarů, od té doby stoupla skoro o 28 procent a přesáhla 316 miliard dolarů, vyplývá z údajů serveru CompaniesMarketCap.com. Tyota je tak druhou nejcennější globální automobilkou hned po americké Tesle (nyní asi 629 miliard dolarů).
Klíčovým odbytištěm společnosti jsou USA, kde loni zvýšila prodej osobních aut o 6,6 procenta na 2,25 milionu. Právě tam se pustila do jedné z největších investic ve své historii. Od poloviny roku 2022 staví v Severní Karolíně obří bateriovou továrnu, do které investuje 13,9 miliardy dolarů. Provoz má zahájit v příštím roce.
Toyota si loni už čtvrtý rok po sobě udržela světové prvenství, když zvýšila prodej motorových vozidel ( včetně nákladních aut) o 7,2 procenta na 11,2 milionu. Tím se vzdálila druhému Volkswagenu, jenž zvýšil dodávky zákazníkům meziročně o 12 procent na 9,24 milionu osobních a nákladních aut. Ale v prodeji plně elektrických aut má navrch. Prodal jich 771 000, zatímco Toyota 104 tisíc.
Za první tři kvartály obchodního roku (duben - prosinec 2023) Toyotě čistý zisk meziročně stoupl více než dvojnásobně v přepočtu na 26,5 miliardy dolarů hlavně díky silnějšímu prodeji hybridů. Ty představují zhruba 30 procent celkového prodeje.
—————
—————
Robert Božovský, redaktor MF DNES
MF DNES, 17.2. 2024
"Já vás chápu, ale vznik parku i nadále podporuju," vzkazuje ministr zemědělství lesníkům.
Křivoklátská pobočka České lesnické společnosti (ČLS) se obrátila otevřeným dopisem na ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL). Žádá ho, aby za svůj resort přehodnotil vládní záměr vyhlásit Národní park (NP) Křivoklátsko. Parkby podle nich vedl k zániku dlouholeté tradice tamního lesnictví. Místo toho preferují větší podporu a rozvoj už existujícího Lesnického parku Křivoklátsko se šetrným lesnickým hospodařením.
Ministr tento týden v odpovědi ke zklamání lesníků uvedl, že si velmi cení jejich práce, ale vznik NP jemu svěřené ministerstvo bude nadále podporovat.
Lesníci: Křivoklátsko je unikát
Podle lesníků jsou současné křivoklátské lesy perlou, kterou budovaly po dobu delší než 300 let desítky generací jejich předků spolu s majiteli lesů. "Po staletí jsou to lesy hospodářské, které jsou pozměněny lidskou činností. Výsledkem práce lesníků jsou dnes porosty, které nemají v českém vnitrozemí obdoby. Je to klenot, který svým významem přesahuje hranice naší země a možná i Evropy," uvedl v otevřeném dopisu jeho autor a předseda křivoklátské pobočky ČLS Miroslav Pecha.
"Vláda deklarovala zájem změnit cíle ochrany přírody na Křivoklátsku a zajistit v jeho nejcennější části nerušený průběh přírodních dějů. Nezbytným předpokladem vzniku NP je ale úspěšné vypořádání všech oprávněných požadavků a připomínek, především tamních obyvatel a samospráv," odpověděl spolku mimo jiné ministr.
Státní lesy přehodily výhybku
Podle Miroslava Pechy lze z odpovědí ministra jasně vycílit, že současná vláda má evidentní politický zájem vyhlásit národní park za každou cenu bez ohledu na názory odborníků z oblasti lesnictví, obyvatel Křivoklátska i okolních obcí.
"Ministr zemědělství by měl jako nejvyšší šéf lesníků hájit naše zájmy, ale nedělá to. Zmíněné požadavky správce lesů nebyly a ani nemohly být úspěšně vypořádány, protože v některých případech nesměly být z politických důvodů ani předloženy," konstatoval Pecha v narážce na nedávné přehodnocení postoje státních lesnických společností. Nesouhlas se vznikem NP totiž pře půl rokem odvolal státní podnik Lesy ČR a poté také Vojenské lesy a statky ČR. Oba subjektyv části Křivoklátska hospodaří.
"Národní park měl zahrnovat i území, které má strategický význam pro obranu státu a v současné mezinárodní politické situaci není prostor pro zmenšování ploch využívaných armádou. Proto bylo naše původní stanovisko negativní. Na základě dohody mezi ministerstvy zemdělěství, obrany a životního prostředí nám ale byly nabídnuty výměnou vhodnější pozemky v nynějším vlastnictví Lesů ČR v sousedství vojenského posádkového cvičiště v Jincích na Příbramsku. To je důvod, proč se naše stanovisko změnilo," odůvodnil změnu názoru mluvčí Vojenských lesů a statků ČR Jan Sotona. Lesy ČR stažení námitek odůvodnili tím, že podnik respektuje vládní politickou dohodu směřující k vyhlášení národního parku.
Park versus park
Lesnický park Křivoklátsko vznikl v roce 2010 a rozkládá se na ploše 17 tisíc hektarů. Jeho spoluzakladateli jsou Lesy ČR, zmíněná křivoklátská pobočka České lesnické společnosti a největší soukromý tuzemský vlastník lesů Jerome Colloredo Mannsfeld, který opakovaně prohlašuje, že se vznikem NP Křivoklátsko zásadně nesouhlasí. I přes změnu postojů Lesů ČR jejich vzájemná spolupráce v lesnickém parku, který je alternativou parku národního, stále pokračuje.
Vyhlášení menšího NP Křivoklátsko na 11 600 hektarech, ale s vyšším stupněm ochrany přírody než současná chráněná krajinná oblast, je záměrem vlády. Má podporu Středočeského kraje. Proti jsou naopak samosprávy aktuálně 29 obcí, řada obyvatel, myslivci a lesníci.
—————
Jan Drahorád, redaktor MF Dnes,
MF DNES 24.2. 2024
Obchodní řetězce, jejichž akcie se prodávají na burze, letos poprvé budou muset podle evropské legislativy podávat zprávu ohledně své uhlíkové stopy. Dotkne se to však i jejich dodavatelů včetně zemědělců a potravinářů.
"Aktuálně řešíme vytvoření společné metodiky. Pokud by neexistovala, mohlo by se stát, že by si každý z řetězců vytvořil svou, a potravináři by tak museli pro každý řetězec dělat jiný výkaz." sdělil MF Dnes prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
"Obchod je připravený spolupodílet se na vytvoření jednotné metodiky a zjednodušit tak situaci svým dodavatelům," dodal Prouza.
"Obchod je připravený spolupodílet se na vytvoření jednotné metodiky a zjednodušit tak situaci svým dodavatelům," dodal Prouza.
Největší řetězce budou poprvé vykazovat nefinanční informace o stavu firmy už příští rok, a to za letošek. V následujícím roce se přidají ostatní.
Prouza se domnívá, že stát s přípravou na nové povinnosti trochu zaspal. Nyní se ale snaží připravit pro zemdělce a potravináře kalkulačky, které by jim mohly situaci zjednodušit.
Podle Jana Pivoňky z Potravinářské komory ČR nejde o to, že by obchodník musel přímo reportovat veškeré emise svých dodavatelů, ale musí brát do úvahy celý řetězec, který může emise vytvářet.
"Celý systém není jen o reportování, ale i o nastavování cílů a snižování environmentální zátěže. Proto mohou mít jednotlivé subjekty odlišnou představu o tom, co by měli jejich dodavatelé dělat, a to by znamenalo pro zpracovatele skutečně velkou zátěž," popisuje Pivoňka.
Pravdivost hlášení zatím nikdo auditovat nebude, má jít čistě o dodavatelsko-odběratelské vztahy. "Běžně se reportuje na roční bázi. Smyslem však není "fixovat" emise, ale stanovovat cíle pro snížení environmentálních nebo sociálních dopadů a v podstatě vykazovat postupné zlepšování," vysvětluje Pivoňka.
Potravinářská komora ČR ale v této souvislosti připomíná, že malé a střední podniky, které chtějí dodávat své zboží velkým řetězcům, se do budoucna bez těchto výkazů nejspíš neobejdou. Partneři z řad řetězců tím už nyní v řadě evropských zemí podmiňují pokračování obchodních vztahů.
Pivoňka upozorňuje, že spousta evropských států pro své zemědělce a potravináře připravila nejrůznější kalkulačky, které pomáhají se spočítáním potřebných informací. Sami výrobci to totiž podle něj nezvládnou.
"V současné době není dostatečný počet specialistů, kteří by se problematice mohli věnovat na skutečně detailní a odborné úrovni," uvádí Pivoňka.
"Řada konzultačních společností sice služby nabízí, nicméně hodnocení životního cyklu a kalkulace emisí v zemědělství a potravinářství vyžaduje specifické znalosti v oblasti technologií a jejich vazeb, které nelze nahradit obecným ekonomickým nebo manažerským vzděláním," doplňuje.
Pomoc pro výrobce biopaliv
Že Česko v této věci zaspalo, se domnívá i odborník z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Vladimír Kočí. Připravovt se podle něj mohlo už dvě dekády.
"V Česku jsme měli bohužel k již prokázanému vlivu člověka na klimatickou změnu jen velmi vlažný vztah. Vzhledem k velkému společenskému požadavku na zjišťování emisí takzvaného Scope 3 (týká se právě dodavatelských řetězců, pozn. red.) přitom bude celá oblast brzy předmětem velkého zájmu byznysu," říká.
Ministerstvo zemědělství na nedávném semináří přislíbilo, že data za výrobu poskytnou resortní výzkumné ústavy. Už nyní připravil jeden z ústavů kalkulačku na měření emisí plodin používaných k výrobě biopaliv.
"Sběr dat není jednoduchý, pro zemědělce to znamená navýšení administrativní zátěže. Ti stále nechápou že by měli kvůli klimatické změně, která je postihuje mezi prvními, do snižování emisí investovat," uvedl z úřad Vlastimil Zedek.
Komerční společnosti vypracování zpráv již za úplatu nabízejí. "Zemědělci, kteří nejsou závislí na dotacích, velkých odběratelích nebo zahraničních řetězcích, nemusí svou uhlíkovou stopu nutně znát. Naproti tomu ti, kteří jsou do těchto struktur zapojeni, by měli mít zájem nejen o svou uhlíkovou stopu, ale i o dopad svého hospodaření na biodiverzitu," sdělil MF DNES zakladatel Green0meteru Karel Kotoun.
O čem budou muset velké firmy už brzy informovat
Evropská směrnice po společnostech obchodních řetězců požaduje informace ze tří oblastí.
Scope 1 jsou přímé emise zdrojů, které má firma pod kontrolou. Například emise aut se spalovacím motorem ve firemní flotile.
Scope 2 jsou nepřímé emise ze zdrojů, které firma používá pro vlastní činnost, ale neovládá je. Například odebírá elektřinu, ale vznik emisí při její výrobě neovlivní.
Scope 3 jsou nepřímé emise spojené s dodavatelským řetězcem nebo se zaměstnanci, jejich služebními cestami či dojížděním do práce.
—————
Koruna že slábne? Naopak
Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank,
Lidové noviny, 23.2. 2024
Evropské akcie jsou teď v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. Brány jsou přitom v potaz všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě. Nikdy minimálně od osmdesátých let nebyly evropské v porovnání s těmi americkými tak levné.
Klíčovým důvodem je to, že Evropa nemá žádnou světově významnou technologickou společnost, dále vykazuje slabší vyhlížený ekonomický růst, slabší hospodářskou odolnost a konečně také na ni tíživěji dopadá současná geopolitická situace.
Evropu také poškozuje to, že do její ekonomiky už přespříliš promlouvá ideologie, zejména ta zelená. Mezinárodní investoři Evropě věří méně a méně; její zelená ideologie poškozuje životní úroveň zejména budoucích generací.
Akciové trhy varovný signál už vysílají. Doplňuje jej například nedávný článek z Wall Street Journal.
Podle něj brzdí schopnost konkurovat Spojeným státům a Číně evropská regulační mánie. Evropská unie je podle listu jedničkou v jedné oblasti - v regulacích. Agresivní tvorbou pravidel si ale pod sebou řeže větev. Připravuje se o schopnost konkurovat Číně v oblasti elektromobility a Spojeným státům v umělé inteligenci.
Ve jménu jednoho procenta
Co dodat? Že hořký kalich jsme ještě nedopili, opravdu hořký konec je teprve před námi, protože ani varování akciových trhů, ani zmíněný článek Wall Street Journal bruselské zideologizované byrokracii oči zřejmě neotevře.
Sázka na elektromobilitu však troskotá nejen v Evropě. Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem. Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se poptávka po elektrovozech zadrhává celosvětově.
Zle ale dopadají opět hlavně jejich evropští výrobci v čele s Volkswagenem, kteří jen paběrkují a jejichž globální prodeje dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD. Tesla kvůli chabnoucí poptávce jde už od loňska s cenami prudce dolů. Čínská elektroauta jsou trvale mnohem levnější než ta evropská.
Carlos Tavares, šéf Stellantisu, společného podniku Fiatu Chrysleru a Peugeotu s Citroënem, přitom varuje, že pokud evropské automobilky rychle nenajdou rozumnou odpověď na tento neblahý vývoj, čeká je "krvavá lázeň" v záplavě levného čínského dovozu.
Jedním z řešení by mohlo být vytvoření jakéhosi nadnárodního "Airbusu elektromobility". Společný podnik evropských automobilek by prý mohl čelit konkurenci snáze, jako v letecké výrobě čelí konkurenci Boeingu právě společný evropský Airbus.
A toto vše se v Evropě má dít ve jménu potenciálního snížení globálních emisí skleníkových plynů o jedno procento, tedy v rozsahu statistické chyby.... Hrozí tudíž, že EU obětuje svůj autoprůmysl, ten tradiční, přičemž ke zlepšení globálního klimatu tím přispěje maximálně jen zcela zanedbatelně. Co hůř, hrozí, že obětuje nejen svůj tradiční autoprůmysl, neboť výše zmíněné akciové ukazatele signalizují její ekonomický úpadek napříč odvětvími.
Ekonomické chřadnutí Evropy ovšem zatím nezamezuje tomu, aby Česko nadále hospodářsky dohánělo její bohatší země. Česká měna je totiž dnes reálně stále výrazně silnější než před válkou a než před covidem. Na tento zásadní moment se však často zapomíná, a to i v rámci současné debaty o přijetí eura.
I když je číselný kurz koruny k euru nyní zhruba stejný jako v průměru v letech 2018 až 2019, v reálném vyjádření je koruna o zhruba dvacet procent silnější. Reálný kurz zohledňuje inflaci, tedy i růst mezd. I mzdový nárůst je totiž vlastně složkou inflace. Růst českých mezd, v posledních pěti až šesti letech zhruba 28procentní, poráží inflaci v eurozóně, i když ne tu v Česku. Inflace v eurozóně totiž činí za období od let 2018 a 2019 zhruba 21 procent, zatímco v Česku hned přibližně 40 procent.
Vyšší kupní síla Čechů
Pokud tedy kurz koruny k euru nominálně proti letům 2018 až 2019 nijak výrazně neoslabuje, značí to, že průměrně vydělávající Češi disponují při nákupech v eurozóně o zhruba sedm procent vyšší kupní silou než před pěti či šesti lety. A to navzdory tak pohnutým letům 2020 až 2023.
Letošní nominální oslabení koruny, které je zatím vlastně jen návratem na úrovně let 2018 a 2019, tak je jen částečnou kompenzací za výrazné reálné zpevnění kurzu české měny. Navíc, tato kompenzace představuje částečnou úlevu tuzemským exportérům, kteří díky o něco slabšímu nominálnímu kurzu, například v porovnání s loňskem, nyní snáze čelí důsledkům chabého výkonu Německa, zmíněným problémům evropského průmyslu, nejen toho automobilového, resp. elektromobilového, případně slabého růstu české ekonomiky.
Tvrzení, že koruna povážlivě slábne nebo že je příliš rozkolísaná, tak neobstojí. Koruna neslábne, reálně je tomu právě naopak. A její kolísání představuje přirozený tlumič, díky jehož existenci se ekonomika nemusí přizpůsobovat jinak a jinde. Klíčovým důvodem, proč všechny země, které platí eurem, vykazují vyšší míru nezaměstnanosti než Česko, je právě to, že se mnohé z nich musí přizpůsobovat okolnostem "jinak a jinde", tedy třeba právě na trhu práce. Když nemůže oslabit měna - protože je v rámci sdílení eura nutně fixována - , oslabí tedy trh práce. Tudíž vzroste nezaměstnanost.
—————
Vilém Barák, publicista
Lidové noviny, 30 ledna, 2024
Projekt zemí Západu na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), v Evropě známý jako Green Deal, zasahuje čím dál negativněji do našich životů. Neexistuje proto důležitější úkol než jak jej při zachování demokracie a svobody zvrátit.
Green Deal (GD) představuje smrtelné bezpečnostní riziko, oslabuje státy Evropské unie i celý Západ takovým způsobem, že se přímo nabízí, aby se staly ekonomickou kořistí pro Čínu nebo vojenskou kořistí pro Rusko. To proti nám vede „polohorkou“ válku. Nelze ale úspěšně bojovat na více frontách, nota bene, když celý GD je finančně nákladnější, než by byl přímý vojenský střet s Putinem. Západ se místo soustředění sil na porážku autoritářských režimů vysiluje stavěním bezúčelných, zbytečných a pro ekonomiku i společnost zničujících „klimatických pyramid“.
Technologie, na kterých má být založený GD, se nachází za horizontem současné reality, a to z pohledu technického vývoje, provozních nákladů i fyzického rozšíření. Současně závisí na dodávkách surovin od našich nepřátel. Jako kdyby lidstvo v roce 1890 přijalo závazek, že za deset let postřílí koně a parní stroje půjdou do šrotu s tím, že se od tohoto data budou používat spalovací motory a elektromotory. Ano, některé děti jsou již v 10 letech schopné malovat obrázky mezihvězdných lodí poháněných antihmotou. Podobné bujné fantazie jsou dnes vydávány i ve zdánlivě seriózních médiích za něco reálného, běžného, okamžitě použitelného.
Občasné zdroje elektřiny (OZE) slouží v podstatě jako reklamní šidítko GD. Jsme ohromováni čísly instalovaného výkonu, ale ten skutečný, využitelný se pohybuje v jeho zlomcích. Ještě ke všemu je v čase naprosto nahodilý, proto musí být v celé své kapacitě zálohovány normálními zdroji. Jedině ty zajistí elektřinu (dosavadní baterie nic zásadního neřeší), když nesvítí slunce a nefouká vítr. Ani jejich skalní fandové nejsou ochotni se odpojit od sítě a žít v uzavřeném energetickém ostrově. Všichni chtějí mít elektřinu kdykoliv k dispozici. Shrnuto, stát rozdává z peněz daňových poplatníků dotace na vznik větrných a fotovoltaických elektráren. Tím zvyšuje náklady na technické a provozní posilování stability energetické sítě, což všem zdražuje elektřinu. Současně rapidně roste riziko blackoutu (technickou chybou, útokem hackerů) v energetické síti balancující na špičce nože pomocí počítačových algoritmů.
Jak se blíží milníky GD (např. 2035 zákaz registrace nových aut se spalovacími motory), rozpadá se struktura současného světa. Automobilky omezují vývoj normálních aut, rafinérie neplánují zvyšování svých kapacit ani modernizace. Těžařům plynu a ropy chybí výhled na získání dlouhodobých kontraktů, což zhoršuje jistotu dodávek i ceny. Čas pracuje proti nám.
Pod záminkou udržitelnosti a ochrany životního prostředí se neudržitelně ničí flóra i fauna a plundruje půda výrobou tzv. biopaliv pomocí intenzívního zemědělství. V tomto ohledu se lidské chování zcela vymklo z morálních kloubů. Maminka každý bochník chleba jako boží dar před rozkrojením pokřižovala. A dnes? Zemědělské produkty, které mohly být jídlem, zvráceně spalujeme v autech a bioplynových stanicích. Dnes dokonce předseda Agrární komory, navrhuje spálit 500 000 - 1 000 000 tun pšenice, která zůstala jezeďákům ve skladech, když letech 2022-2023 špónovali ceny potravin.
Klimatické regulace přináší energetickou a mobilní chudobu (neschopnost pořídit si individuální dopravní prostředek) a plošně snižují naši životní úroveň. To vede k obrovskému napětí mezi „nevěřícími“ postiženými dopady GD a společenskými elitami ovládané vírou v nutnost omezování oxidu uhličitého nebo z konformity předstírajících tuto víru. Mrazivé je, s jakou lehkostí ekologisté mluví (ano, jenom mluví) o tom, že není důvod, proč bychom měli zchudnout, pouze budeme vyrábět jiné věci. Tuhle změnu ale musí někdo zaplatit (jde o takové náklady, že jakékoliv dotace třeba z Modernizačního fondu EU jsou jako plivnutí do požáru). Za další, uměle zavedené ekotechnologie z nás udělají nekonkurenceschopný skanzen. Dám příklad. Vysokopecní výroba železa pomocí koksu je kvůli emisím CO2 fujky, fujky. Takže se přejde na výrobu oceli v elektrických pecích, kdy vstupní surovinou je železný šrot. Hm, jenže to je jenom přetavování již existujícího železa. Železa, které bylo dříve vyrobeno ve vysoké peci ze železné rudy za pomocí koksu a v průběhu přepracování bude ubývat. A vodík? Nevyzkoušené, nezkušenost s technologií, náklady min. o 100 % vyšší, v podstatě nulová nabídka tzv. zeleného vodíku. Prostě jenom kecy, kecy, kecy.
Míříme k opakování toho, co zažila Výmarská republika s Adolfem Hitlerem. Střední třída zděšená ze zelených komunistů hlásajících „nerůst“ (návrat zpět na stromy) a vyhrožujících posledním soudem (hnutí tzv. „poslední generace“), dá volební hlasy neofašistům. K moci se dostanou lidé slibující zrušení zelených regulací. Jenže téma uchopili nepřátelé svobody, demokracie, Evropské unie i NATO. Je dopředu jasné, co volič vybere, když se bude rozhodovat mezi používáním normálního auta a členstvím v Unii. Podle jednoho z průzkumů je víc lidí ochotno souhlasit elektřinou a teplem na příděl než s koncem aut se spalovacími motory. Lidé si ale nebudou ochotni volit mezi těmito dvěma variantami, prostě „převrátí šachovnici“ smetou ty, co je budou omezovat.
Komunismus v roce 1989 padl, protože jsme se chtěli mít lépe. Pokud současné společenské uspořádání bude překážkou růstu životní úrovně, skončí stejně a žádná „ekoideologie“ tomu nezabrání. V Deklaraci nezávislosti Spojených států amerických (1776) nalezneme větu: „.....Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým Stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí“. Uskutečňování GD je s tímto v přímém rozporu.
Někteří lidé si položí otázku: „Jak bychom měli proti změnám klimatu bojovat?“. Odpověď zní: „Nijak“. Slunci, větru, dešti ale hlavně lidem, se nedá poručit. Musíme případným klimatickým změnám přizpůsobit ostrahu hranic Schengenského prostoru, právní řád (na ochranu před přilepovači, polévači a blokádníky), stejně jako naše domy, města, zemědělství. Začněme opuštěním tmářství ve vztahu ke genetickým modifikacím. Buď si planeta Země i lidstvo s emisemi CO2, resp. jeho zvýšeným obsahem v atmosféře poradí nebo si s nimi neporadí. Je lepší přestat s lyžováním a lední medvědy pozorovat v zoologické zahradě než sledovat, jak naše města hoří v důsledku občanské války nebo ruské speciální operace.
A naše domnělá odpovědnost za Zemi? Západ nemá vojenskou a ekonomickou sílu vést „křížové“ výpravy, kterými by jiným zemím vnutil víru v redukci CO2? Německo, v tomto ohledu nejextremističtější stát, je schopno nanejvýš tiše a bázlivě likvidovat samo sebe i své okolí. Ono by nic neudělalo, i kdyby ruské tanky jezdily v sídle Bundestagu. Čína, Rusko, Indie a další státy třetího světa se dobrovolně neomezí. Zprávy o uskutečněných opatřeních ke snižování emisí CO2, které nám nalhávají, sliby na toto téma, závěry klimatických konferencí, to vše jsou dezinformace, kterým Západ věří, protože je chce slyšet. Vývoz demokracie skončil neslavně, tak se nesnažme exportovat ideologii snižování CO2. Státy třetího světa se necítí reálně (sic!) odpovědné za jeho emise a současně se nehodlají angažovat v tom co trápí nás, tedy v porážce Ruska na Ukrajině. Neexistuje tedy důvod, aby Západ řešil problémy třetího světa a cítil odpovědnost za to, že na pláních Indie bude 50°C a území Tuvalu či Bangladéše zatopí zvyšující se hladina oceánu.
Příštím úkolem zahraniční politiky České republiky je hledání spojenců uvnitř Evropské unie pro odmítnutí dalšího pokračování GD a jeho demontáž. Opusťme politiku následování Německa, pomateného muže Evropy, a to nejen v oblasti ideologie snižování CO2, ale i politiky a obrany. Jde o stát s „přeraženou páteří“, stejně „pevného“ spojence jako byla Francie v roce 1938. Klíčový bude rok 2026, kdy má dojít k revizi GD ve smyslu, co bylo či nebylo uděláno. Změňme tento rok v revizi cílů GD v podobě jejich odložení nebo úplného zrušení. Pokračování v GD má pouze dvě alternativy. Konec svobody i demokracie v důsledku jeho prosazování nebo instalaci diktatury na základě slibu jeho zastavení. Nejvyšší čas, aby standardní politické strany začaly řešit ukončení GD. Jinak ve volbách prohrají s populisty a extrémisty, my samozřejmě s nimi. Podle dosavadních náznaků panuje v Unii očekávání, kdo první zvolá „král je nahý“, přesněji „Green Deal je nesmysl“. V zájmu západní civilizace, směle do toho.
PS: V podstatě sám nevěřím, že se dá něco změnit na trajektorii do Green Dealu. Ale už vím, jak se cítila Kassandra.
Zemědělská společnost Chrášťany s.r.o.
Chrášťany 172
606 850 755 -ředitel
721 080 613 -hlavní agronom
602 400 701 -chmelař,agronom
732 620 444 -pozemky
(evidence,nájem,pacht,koupě pozemků)
728 399 733 -hlavní mechanizátor,chmelař
313 582 308 - účtárna
313 582 931
Vytvořeno službou Webnode