Vyhlásit boj spalovacím motorům a sázet čistě na elektřinu je špatně, říká šéf koncernu Toyota - Hospodářské noviny, 26.2. 2024

27.02.2024 14:01

Vyhlásit boj spalovacím motorům a sázet čistě na elektřinu je špatně, říká šéf koncernu Toyota 

 

Václav Lavička

Hospodářské noviny, 26.2. 2024

 

Ostře proti elektromobilitě jako jediné volbě se vyslovil Akio Tojoda, šéf správní rady největší světové automobilky Toyota Motor Corporation. Sázet v autoprůmyslu jednoznačně na plně elektrická auta nemá podle něj vůbec smysl. Alespoň do doby, než budou fosilní paliva v elektrárnách nahrazena obnovitelnými zdroji. Jedna z nejvlivnějších postav japonského byznysu je přesvědčena, že k dosažení uhlíkové neutrality, jež má zabránit dalšímu oteplování ovzduší, mohou účinně přispět nejen auta na hybridní a vodíkový pohon, nýbrž i účinnější a ekologicky šetrnější spalovací motory.

"S myšlenkou, že uhlíková neutralita je důležitá, aby se zabránilo dalšímu oteplování klimatu, všichni souhlasí, nikdo vůči ní nic nenamítá. Ale jakmile dojde na rozhodnutí, jaké nástroje použít, začnou se zavádět různá regulační pravidla, omezující se na jednu jedinou volbu. To je důvod, proč si myslím, že je to špatně," prohlásil v nedávném rozhlasovém rozhovoru, jehož obsah zveřejnil koncernový časopis Toyota Times, Akio Tojoda. Jak dodal, nepřítelem uhlíkové neutrality je především uhlí, nikoli spalovací motor.

Vezme-li se v úvahu výroba, přenos a spotřeba energie, pak jsou osobní auta jasně "na straně spotřeby". Ale na straně výroby převažují fosilní paliva (uhlí, zemní plyn, ropné produkty). "Chceme-li více elektrických aut, musíme vyrábět také více elektřiny, což znamená vyšší objem emisí oxidu uhličitého. V takovém případě nemá současný přístup smysl," argumentuje Tojoda, podle kterého k uhlíkové neutralitě vede několik cest, jejichž konkrétní výběr závisí na energetické situaci té které země.

Sedmašedesátiletý Akio Tojoda, vnuk zakladatele společnosti Kičira Tojody, byl prezidentem a generálním ředitelem Toyoty od června 2009 do konce loňského března. Poté ho vystřídal o 14 let mladší Kodži Sató, zatímco Tojoda stanul v čele správní rady koncernu zahrnujícího 17 různých firem. Akio Tojoda, který má podle svých slov "rád auta vonící benzinem", se proti jednoznačné orientaci na plně elektrická osobní auta vyslovil již několikrát. Ovšem jeho poslední veřejné vyjádření je podle německého odborného časopisu "neobvykle břitké".

Předseda správní rady největší světové automobilky tentokrát nešetřil kritikou ani na adresu finančního byznysu v Japonsku i v zahraničí. Ten podle něj neoprávněně "trestá" výrobce spalovacích motorů i firmy, jež jim dodávají různé komponenty. "Někteří naši dodavatelé vyrábějící motory si už nemohou od bank půjčovat. Nechtěl bych, aby to vyznělo arogantně, ale vlivní lidé jako já mohou pomoci těm, jejichž hlas není tak silný, a proto se chci zasadit o změnu," poznamenal dále Tojoda.

Netají se ani důvodem, proč to chce udělat. Japonský autoprůmysl zaměstnává kolem 5,5 milionu lidí, z nichž mnozí vyrábějí komponenty pro spalovací motory. Už proto musí být podle něj přechod k uhlíkové neutralitě hladký, aby se předešlo sociálním otřesům.

Akciový kurz Toyoty loni v létě povzbudila zpráva, že společnost vyvíjí nové baterie s tekutým elektrolytem, které budou lehčí a umožní delší dojezd na jedno dobití. Opravdový průlom si slibuje od baterie s pevným elektrolytem. Společnost ujišťuje, že nabíjení u stojanu potrvá maximálně 10 minut a baterie vydrží až 1200 kilometrů. Do vozů se začne podle plánu montovat v roce 2026.

Tržní kapitalizace koncernu, jež koncem minulého roku dosáhla 247,5 miliardy dolarů, od té doby stoupla skoro o 28 procent a přesáhla 316 miliard dolarů, vyplývá z údajů serveru CompaniesMarketCap.com. Tyota je tak druhou nejcennější globální automobilkou hned po americké Tesle (nyní asi 629 miliard dolarů).

Klíčovým odbytištěm společnosti jsou USA, kde loni zvýšila prodej osobních aut o 6,6 procenta na 2,25 milionu. Právě tam se pustila do jedné z největších investic ve své historii. Od poloviny roku 2022 staví v Severní Karolíně obří bateriovou továrnu, do které investuje 13,9 miliardy dolarů. Provoz má zahájit v příštím roce.

Toyota si loni už čtvrtý rok po sobě udržela světové prvenství, když zvýšila prodej motorových vozidel ( včetně nákladních aut) o 7,2 procenta na 11,2 milionu. Tím se vzdálila druhému Volkswagenu, jenž zvýšil dodávky zákazníkům meziročně o 12 procent na 9,24 milionu osobních a nákladních aut. Ale v prodeji plně elektrických aut má navrch. Prodal jich 771 000, zatímco Toyota 104 tisíc.

Za první tři kvartály obchodního roku (duben - prosinec 2023) Toyotě čistý zisk meziročně stoupl více než dvojnásobně v přepočtu na 26,5 miliardy dolarů hlavně díky silnějšímu prodeji hybridů. Ty představují zhruba 30 procent celkového prodeje.

Kontakt

Zemědělská společnost Chrášťany s.r.o.

zschrastany@seznam.cz

Chrášťany 172
p.Kněževes
27001

606 850 755 -ředitel
721 080 613 -hlavní agronom
602 400 701 -chmelař,agronom
732 620 444 -pozemky
(evidence,nájem,pacht,koupě pozemků)
728 399 733 -hlavní mechanizátor,chmelař
313 582 308 - účtárna
313 582 931

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode